TrollaTroll
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

TrollaTroll

Spelföreningen TrollaTrolls förum. Ett forum för alla som gillar rollspel, och framför allt för medlemmar av TrollaTroll.
 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Onlinekampanjen (regler och dylikt)

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Dragonmaster

Dragonmaster


Antal inlägg : 224
Registreringsdatum : 08-06-18
Ålder : 34
Ort : Arkham, Massachusetts

Onlinekampanjen (regler och dylikt) Empty
InläggRubrik: Onlinekampanjen (regler och dylikt)   Onlinekampanjen (regler och dylikt) Icon_minitimesön sep 28, 2008 2:53 pm

Table Rules

Vi spelar via MSN-diskussion (det skulle vara bra om någon kan mygla in oss på en Vent-/TS-server, men tills vidare spelar vi via MSN). Vi använder Messenger Plus! Live och DiceRoller for MP!L, efter inrådan av yter.

Spelare gör alla tärningsslag öppet med ovannämnda DiceRoller (syntax: /roll N ger roll med en N-sidig tärning) om ingenting annat anges.

DM gör alla tärningsslag dolda för spelarna (och med fysiska tärningar på ett fysiskt skrivbord), om ingenting annat anges. Ni har ingen möjlighet att bedöma om jag fuskar eller inte, bortsett från det faktum att DM inte kan fuska (då reglerna beror på vad DM beslutar).

Alla karaktärsblad ska vara datorskrivna, och ska innehålla all relevant information. DM ska ha en uppdaterad version av alla karaktärblad tillhanda i början av varje session. Jag fixar detta om ni gör karaktärer med mig. Jag kommer att spara gamla versioner, så att utvecklingen sparas.

Fler regler kan tillkomma, och alla regler kan ändras eller tas bort, beroende på vad vi (jag) upptäcker att vi (jag) behöver.


Tillåtna Källor

Om flera källor finns för samma sak (class, feat, race...) gäller den senast publicerade.

Om errata finns gäller den. Det gäller dock inte nödvändigtvis officiella uttalanden från Wizards of the Coast (exemelvis från The Sage).

Alla regelböcker utgivna av Wizards of the Coast för Dungeons & Dragons 3.0 och 3.5 är tillåtna. I den mån det behövs kan jag uppdatera material från version 3.0.

Artiklar från Dungeon Magazine och Dragon Magazine ska granskas av DM och godkänns på case-by-case-basis.

Källor från Third Party (exempelvis White Wolf, Monte Cook Books, eller till och med The Valar Project (^^)) ska granskas av DM och godkänns på case-by-case-basis.

Fler källor (exempelvis självproducerat material) kan godkännas, och andra kan förbjudas, enligt DMs godtycke.


House Rules (om det är någonting ni inte förstår här, behöver ni generellt sett inte bry er om det)

Abilities väljs med Point Buy (se "Karaktärer" för regler).

Maximala hp per HD på Level 1, medel alla andra levels.

Fractional Base Attack Bonus and Save Bonuses (Unearthed Arcana) används.

Ingen Multiclassing Penalty förekommer.

Half-Elves får fyra extra skill points på level ett och en extra per level efter det (som människor).

Grafts följer inte reglerna i Races of the Dragon. Graft Flesh kan tas flera gånger och olika typer av grafts kan väljas.

Rangers räknas som Druids av tre levels lägre i stället för Druids hälften så hög level när de bestämmer hur kraftfulla deras Animal Companions är.

Och många, många fler. Jag lägger till saker här allt efterssom jag kommer att tänka på dem.


Karaktärer

Alla karaktärer startar med ECL 6.

Alla karaktärer startar med valfri utrustning värd 13000 gp.

Alla karaktärer ska (till en början) vara levande (måste ha Con), medvetna (måste ha Int 3 eller högre) varelser (måste ha Wis och Cha) med en storlek mellan Small och Large, och måste kunna manipulera föremål. Alltså: Dörrar, vampyrer, golems, och shrieker mushrooms är alla strängt förbjudna. Å andra sidan kan en awakened animated object kvalificera (se dock nedan för fler regler).

Alla karaktärer ska vara goda eller någonting däromkring, på ett sätt eller annat.

Ability scores sätts med point buy. Antalet poäng på en karaktärs point buy är från början 26, men flera "bonuspoäng" kan tjänas om följande krav uppfylls (detta är en morot), till maximalt 32 poäng:

1) Att ni (skriftligt) förklarar er karaktärs bakgrundshistoria (1 poäng) på en halvsida till en sida.

2) Att bakgrundshistorien innefattar att er karaktär är föräldralös (föräldrarna döda, eller skiljd från dem vid tidig ålder (utstött kanske), eller kanske inte ens föddes av föräldrar) (1 poäng).

3) Att bakgrundshistorien väl motiverar de classes, feats, skills, spells, och viktiga föremål som karaktären har (1 poäng).

4) Att ni (skriftligt) snabbt redogör för er karaktärs personlighet och mål, dess taktik och strategi i stridssituationer, samt dess utseende (1 poäng).

5) Att karaktären har en race som är a) relativt humanoid, och b) uppenbart magisk, från en annan plane, eller på annat sätt onaturlig (1 poäng). Exempelvis räknas inte vanliga alver och dvärgar, då de är normala humanoider, eller elans och varulvar, då deras förmågor inte är omedelbart uppenbara, men planetouched, fyraarmade människor, många humanoider med templates eller bloodlines, och illuminans räknas.

6) Att karaktären kan hantera sig själv i strid och komplementerar de andra karaktärerna väl samt att karaktären har någon eller några abilities, feats, eller spells (eller bara taktik, om den är tillräckligt väl uttänkt och motiverad) som förbättrar de andra spelarnas karaktärer eller förbättrar samarbetet mellan dem (1 poäng).


Till sist ett litet råd: En låg Charisma innebär, per definition, att din karaktär inte är snygg, cool, eller har stil. Omvändningen gäller inte nödvändigtvis. Dessutom rekommenderas ni att inte spela karaktärer som är (eller har pets som är) intelligentare än vad ni är.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0
Dragonmaster

Dragonmaster


Antal inlägg : 224
Registreringsdatum : 08-06-18
Ålder : 34
Ort : Arkham, Massachusetts

Onlinekampanjen (regler och dylikt) Empty
InläggRubrik: Sv: Onlinekampanjen (regler och dylikt)   Onlinekampanjen (regler och dylikt) Icon_minitimetis nov 18, 2008 9:27 am

Jag tänkte bara förtydliga vad som är viktigt i ovanstående inlägg (för regler och sådant kommer jag personligen ta hand om rätt bra):

1) Ni SKA tanka MP!L och DiceRoller for MP!L.

2) Ni får en kaka om ni skriver en halvsida till en sida om er karaktärs bakgrund.

3) Ni får en morot om ni skriver upp till en halvsida om er karaktärs utseende och personlighet, mål, taktik i pressade situationer, etc.

4) Ingenting mer är väsentligt. Jag tar hand om det.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0
LordInsane

LordInsane


Antal inlägg : 90
Registreringsdatum : 08-06-21
Ålder : 33
Ort : Ödsmål, Bohuslän, Ockuperade Norge, Söndrade Kalmarunionen

Onlinekampanjen (regler och dylikt) Empty
InläggRubrik: Sv: Onlinekampanjen (regler och dylikt)   Onlinekampanjen (regler och dylikt) Icon_minitimefre nov 28, 2008 2:32 pm

Dragonmaster skrev:
2) Ni får en kaka om ni skriver en halvsida till en sida om er karaktärs bakgrund.
Kan karaktärens ideologi/religion ses som en del av detta? Ty det kan påverka tolkningen av Om Xs karaktär och historia.
All makt utgår från folket...
Till överst på sidan Gå ner
Dragonmaster

Dragonmaster


Antal inlägg : 224
Registreringsdatum : 08-06-18
Ålder : 34
Ort : Arkham, Massachusetts

Onlinekampanjen (regler och dylikt) Empty
InläggRubrik: Sv: Onlinekampanjen (regler och dylikt)   Onlinekampanjen (regler och dylikt) Icon_minitimefre nov 28, 2008 3:51 pm

Det kan den.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0
Sponsored content





Onlinekampanjen (regler och dylikt) Empty
InläggRubrik: Sv: Onlinekampanjen (regler och dylikt)   Onlinekampanjen (regler och dylikt) Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Onlinekampanjen (regler och dylikt)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
TrollaTroll :: Rollspel :: Dungeons & Dragons-
Hoppa till: